HAPPY NEWYEAR! - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Koen en Rens - WaarBenJij.nu HAPPY NEWYEAR! - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Koen en Rens - WaarBenJij.nu

HAPPY NEWYEAR!

Door: Rens en Koen

Blijf op de hoogte en volg Koen en Rens

04 Januari 2008 | Maleisië, Miri

Hey allemaal!

Allereerst natuurlijk allemaal een erg gelukkig, goed, gezond en knallend 2008 toegewenst!

We zijn inmiddels weer een paar weken verder en hebben alweer een tijdje niets van ons laten horen! Tijd voor een nieuw verhaaltje! Hou je maar vast, dit wordt een lange, want er is alweer een hoop gebeurd!

Inmiddels is er, zoals jullie natuurlijk wel hadden kunnen verwachten, weer een hoop gebeurd! PADI duikbrevet in de wacht gesleept, vechten met wilde Python's, schorpioenen en tarantula's in de jungle, duiken in een van 's werelds beste duikbestemmingen, Pulau Sipadan, mount Kinabalu zonder gids en zonder vergunning overwonnen en tenslotte, Koen en Rens zijn ieder z'n eigen weg ingeslagen!

Na onze avonturen in het frisse noorden genaamd China, werd het toch langzaam tijd om eindelijk de zee es op te gaan zoeken! Ook omdat we vanuit Nederland te horen kregen dat het toch wel erg koud is voor de tijd van het jaar. Volgende bestemming, het tropische Borneo!! Een eiland ten oosten van Maleisie wat bestaat uit een gedeelte Maleisies en een gedeelte Indonesies grondgebied. Dit zou in principe de kroon op ons tochtje door Azie moeten worden alvorens we naar Australie zouden vertrekken, maar dankzij onze wisselende planning zijn we hier alweer wat eerder beland!

Het eiland heeft ontzettend veel te bieden en is gelukkig niet overspoeld met hordes toeristen die van elke steen of boom een foto maken! Onze eerste missie op dit tropische eiland was, onze "PADI open water" in de wacht slepen! Deze 4 daagse duikcursus hebben we met succes volbracht op een tropisch eilandje uit de kust van Kota Kinabalu! Dit was alvast een voorproefje op het duiken in Sipadan dat ons te wachten stond! Het zicht was er niet al te best, 5 - 7 meter. Desalniettemin was het een schitterende ervaring om in een badje van 30 graden tussen alle nemo's, kwallevissen en rogjes de onderwaterwereld te leren kennen!! 4 dagen later filiciteerde onze divemaster ons met ons eerste duikbrevet!

Het visserdorpje Kota Kinabalu hadden we na een aantal dagen inmiddels wel gezien. Tijd om verder het binnenland van Borneo's, Sabah te gaan verkennen! Een lange busreis naar Sandakan aan de andere kant van het eiland was het gevolg. Op advies van een Engelse traveler hebben we hier een 3 daagse wildlife-spot-trekking geboekt in de jungle. Onze verwachten waren hoog aangezien onze vriend had verteld over enorme pythons, krokodillen, schorpioenen, tarantula's en wilde orang utans! Het begon allemaal vrij aangenaam aan de oever van de kinabatan river, waar we in het bootje zijn gestapt. Langzaam kabbelend over het water hebben we diverse maquaces, neusapen en vogels gespot. Niet hel interessant... totdat iemand vanuit een vissersbootje grapte over een python van 40 cm doorsnee. Onze bootsman lachte een keer en vaarde langzaam verder. Om de hoek waren meerdere bootjes aan de rand van de rivier aangemeerd, wij uitgestapt om te kijken wat er te zien was... en ja hoor, een reuzachtige python met een enorme bobbel in z'n buik wat waarschijnlijk een aap zou kunnen zijn!! Dit was het begin van ons 3 daagse avontuur in de jungle! 's Avonds zijn we met ons bootje in het donker de regenrivier opgevaren waarbij we geen steek voor ogen zagen, behalve de schijnwerper van onze gids die op zoek was enkele nachtdieren te kunnen spotten. Helaas waren er geen slangen, krokodillen of andere moordlustige dieren. Wel hebben we een aantal slapende tropische vogels van dichtbij kunnen bewonderen aan de rand van de oever en was het een ruige ervaring om vanuit het water de dichtbegroeide jungle te zien. Op dag 2 waren voor ons 3 wildlife spots gepland. De meest indrukwekkende was degene waarbij we 's nachts de jungle in waren gewandeld met onze zaklampjes. Buiten wat kikkers, vogels, nachtvlinders en overige insecten was er een tarantula zo groot als een normaal hoofd, een enorme zwarte schorpioen en... opnieuw een python op een meter voor onze voeten! Zelfs onze gids schrok ervan en schreeuwde, PYTHON, PYTHON, BIG PYTHON!! Je zou zeggen, stapje terug, niet bewegen, rustig blijven en hem goed in de gaten houden... maar onze gids begon het 7 meter lange en zeker 15 centimeter dikke beest aan z'n staart te trekken om hem op te kunnen tillen!! Gekkenwerk!!! Het beest was gelukkig te schuw en schoot weg in de richting van een boom. Dit allemaal gebeurde op zo'n 50 meter van het kamp waar wij onze nachten doorbrachten... :S

De volgende morgen waren we alweer een beetje van onze schrik bekomen en was het tijd om de beesten van de jungle met rust te gaan laten. Volgende bestemming: de onderwaterwereld in Sipadan.

Tijdens de trekking hadden we weer wat nieuwe vrienden gemaakt. Omdat het verboden is om op het eiland Sipadan te overnachten werd ons door hen geadviseerd om ons te vestigen op Pulau Mabul (een eilandje niet ver van Sipadan) We hadden beiden enorm hoge verwachtingen van Sipadan en hadden er enorm veel zin in. Veel mensen hadden ons onderweg al geadviseerd dat we deze duiken zeker weten niet moesten overslaan. Dit bleek ook zo te zijn!! Een paradijsje ergens in the middle of nowhere met echte bountystranden! Onze eerste duik was 's morgens rond 10.30 uur. Voor de kenners, het was een wall-dive. Dit is waar Sipadan zo bekend om is. Rondom het eiland groeit in relatief ondiep water een hoop verschillende soorten koraal. Voorbij het ondiepe water gaat het opeens heel stijl naar beneden. Dit was de plek van onze eerst duik. Het zicht was meer dan 30 meter!! Schitternd koraal, seaturtles zo groot als jezelf en een school van maarliefst 6 enorme haaien! En dan vergeet ik al die andere vissen effetjes! Dit was toch wel ff iets anders dan onze duiken die we een week geldene hadden gedaan tijdens onze Padi cursus! In de lunch hebben we onze duikbril en snorkel weer opgezet en zijn we langs de kust gaan snorkelen. Ik geloof dat we wel 20 verschillende zeeschildpadden zijn tegen gekomen! Ze zijn zo tam dat je ze gemakkelijk kunt aanraken en met ze mee kan zwemmen. Tijdens onze 2e duik, die overigens wederom te gek was, heeft Koen zelfs en stukje op de rug van een schildpad meegelift!! Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat we bij deze een nieuwe hobby hebben gecreeerd...

Helaas konden we er geen weken verblijven aangezien we toch een betje aan ons budget moeten denken :( Volgende halte: Mount Kinabalu.

Vanuit pulau Mabul zijn we weer teruggevaren naar het vaste land waar onze nachtbus richting Kota Kinabula alweer om 7 uur 's avonds zou vertrekken. We hebben de chauffeur gevraagd om ons vroegtijdig te droppen bij berg Kinabalu. Dit zou ons weer enkele reisuurtjes besparen. Gelukkig was dit allemaal geen probleem en konden we ons op het gemak voorbereiden op wederom een lange busreis. Nadat we eindelijk onze draai hadden gevonden in onze comfortabele stoeltjes werd ons erop geatendeerd dat we eruit moesten. Halfslapend werden we met onze backpack de bus uitgekickt! Hoe laat het was... 4 uur 's nachts.... waar, ergens in the middle of nowhere, in het donker, waar niemand te bekennen was!! Wat nu... Langzaam onze zwembroek maar es verruild voor een lange broek omdat het toch wel koud was. Onze zaklamp tevoorschijn toverend begonnen we dan toch maar vast aan onze beklimming. Hopende dat we bij de ingang een stukje verderop wel iemand zouden treffen. Niet dus... Het park zou pas rond 7 uur in de ochtend openen. Het was verplicht om een gids te regelen en je moest een permit fee betalen voor het nationale park. Hmm, wat nu... We hadden beiden geen zin om zo lang te gaan wachten. Dus, hebben we het maar weer es op onze eigen manier gedaan... hup, backpacks over het hek heen gegooid, eroverheen geklommen en alvast begonnen aan onze klim!! Was misschien toch niet zo'n erg goed idee omdat we geen druppel water bij ons hadden en nog niet hadden ontbeten. Bovendien was de klim toch wel erg zwaar met onze 15 kilo wegende backpacks... Op een gegeven moment was er een splitsing waarbij je een afkorting kon nemen. Dit was onze kans!! Laten we dat maar doen, het zou ons tenslotte 500 meter schelen!We waren inmiddels toch wel erg hongerig en hadden eigenlijk ook wel dorst. Deze route was inderdaad korter, maar ging stijl omhoog!! Halfdood kwamen we aan bij een huisje waar gelukkig iemand was! Kopje thee gekregen en een kommetje Brinta pap en Koen en Rens konden er wel weer ff tegenaan!! Nogmaar 3 km te gaan! Stukje verderop werden we tegengehouden door iemand die vroeg waar onze gids was... We probeerden hem wijs te maken dat we alvast vooruit waren gelopen en dat de rest van de groep erg langzaam was. Daarna vroeg hij naar ons permit... Dieee... ehhh... hebben we niet! :D Het bleek een ranger van het park te zijn... betrapt! hihi! Gelukkig hebben we alsnog alles kunnen regelen en heeft het ons niets extras gekost! Hij was erg vriendelijk en regelde voor ons een gids en accomodatie op de berg, want ook dat hadden we nog niet geregeld!:D Na een loodzware klimtocht (vergeet niet, met onze backpacks) kwamen we dan toch boven op de berg aan! We zijn danook meteen ons bed ingedoken omdat we er om 3 uur 's nachts weer uit moesten om aan onze klimtocht naar de top te beginnen om de "sunrise" te zien!! En, ook dit was wederom schitternd!! Harde wind, ijskoud!! maar gelukkig een goed zicht! Het gevolg was 4 dagen knallende spierpijn!!

Jammer genoeg hadden we nu alle topattracties van het gedeelte Sabah op Borneo afgewerkt. Koen had voor zichzelf besloten dat hij het 2e gedeelte, Sarawak en Brunei, van Borneo toch ook nog graag zou willen meepikken. Omdat Rens de geplande vlucht naar Australie op 20 januari graag zou willen halen, hebben we besloten dat we vanaf dit moment onze eigen weg zouden gaan en elkaar in Oz weer zullen treffen!! We blijven jullie natuurlijk op de hoogte houden van onze wilde verhalen op deze site. Het worden vanaf nu alleen 2 verhalen! Daarnaast hopen we natuurlijk ook op dubbele reacties van jullie!!! Dubbel plezier dus!! Een volgend berichtje zit er dus alweer snel aan te komen!

Tenslotte willen we jullie een ontzettend goed en gezond 2008 toewensen!!! En hopen jullie nog meer te kunnen vermaken met onze fratsen en verhalen!

Dikke Kus

KOEN en RENS

• 04 Januari 2008 - 12:00

Rick:

sjei toch oet mit die sterke verhaole ;)

haha, beste wensen kerels! mijn broer heeft eind deze maand een congres in Sydney, jammer genoeg was een extra ticket een beetje prijzig, anders was ik jullie even komen opzoeken :)

• 04 Januari 2008 - 12:31

Chantal:

En net als ik denk dat jullie alles wel gezien hebben, zien jullie nog nieuwe dingen... Gaaf :D
    VOoral van die slang, en het beklimmen van die berg! Klinkt erg mooi!
    Nou ik hoop dat voor jullie beiden de afzonderlijke reis gaat bevallen.
    Ik wacht op jullie verhalen...

xx

• 04 Januari 2008 - 14:31

Alfred En Marijke:

een schitterend nieuw jaar is voor jullie begonnen!
    wij wensen jullie nog heel veel fantastische belevenissen!
    groetjes, ook van nescio

• 04 Januari 2008 - 15:33

Tom:

Hoi Jungs,

Rens nog get vaan Koen gehuurd of heet er zichzelf in de voot gesjoote mit de blaosbuis? Portugal is n leuk land toch ;).

x

Tom

P.S.

Jantjes is vendaog naor Ghana vertrokke dus mesjiens komp ger dee nog tege mog de route nog unne kier aofwieke ;)

• 04 Januari 2008 - 16:27

Mark En Susan:

Heren, allereerst de beste wensen en bedankt voor de kaart! 't zien weer erg sterke en sjoene verhaolskes! Die wall-dive zal idd erg mooi zijn geweest! In de toekomst dus mooie duikvakanties in het vooruitzicht! Rens check voor de zekerheid eerst maar eens de weervooruitzichten daar in Oz! Ivm bosbranden en overstromingen! Maar niet in Sidney area! Geniet ze en verdwaal niet zonder elkaar! Groeten oet mestreech

• 05 Januari 2008 - 14:52

Olga:

Hoi Rens!
    Hoorde van Lisette dat je op wereldreis bent en heb je site bekeken. Heel erg gaaf wat je aan het doen bent, ik ben stiekem wel jaloers op je! Ik zal nog wel eens vakaer komen kijken welke avonturen je allemaal nog beleeft. Heel veel plezier!!

• 05 Januari 2008 - 15:37

Nichtje Danielle:

Hoi Koen & Rens,

Super al jullie verhalen te lezen! Ik volg jullie verhalen regelmatig! Geniet ervan & doe voorzichtig!

Dikke Danielle

• 05 Januari 2008 - 19:19

Marc Knipschild:

He jongens,

Allereerst de beste wensen voor 2008.

Leuk weer een verhaal te lezen! lachen hoor die jungletrip.
    Gaot zoe door jongens!

Gr,
    Marc

• 06 Januari 2008 - 11:26

Michelle:

Wauw! Wat super vet! Leuk om jullie nu te zien waar ik afgelopen jaar was. En die python is echt te vet gewoon!!

Ben benieuwd hoe je de rest van Borneo vind en hoe Ozzyland is!

Een super goed 2008!!

Kus

• 23 Januari 2008 - 18:52

Maria En Ton:

Hallo Koen, we horen vandaag dat je in het ziekenhuis bent opgenomen geweest.
    Gelukkig hebben je pa en ma met je gesproken en schijnt het alweer goed te gaan met je. We hopen gauw iets van je te horen, take care.

Maria en Ton
    xxx