Plannen opnieuw gewijzigd!! - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Koen en Rens - WaarBenJij.nu Plannen opnieuw gewijzigd!! - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Koen en Rens - WaarBenJij.nu

Plannen opnieuw gewijzigd!!

Door: Rens en Koen

Blijf op de hoogte en volg Koen en Rens

06 December 2007 | Hong Kong, Kowloon

Ni haw!

Dj Renske in China, koen die vrijwel vloeiend Chinees spreekt, food-fight in een luxe discotheek, fietsen op een tandem door een vulkaanachtige omgeving, kortom genoeg nieuwe belevenissen om weer een nieuw berichtje te schrijven!

Ons vorige bericht zijn we geeindigd in Dali, waar we een paar dagen hebben gechilled en zijn bijgekomen van onze trekking door de tiger leaping gorge. De volgende bestemming was Guilin. Op de kaart 1500 km ten oosten van Dali, Zuid-China. Met als gevolg, een treinreis van 20 uur!!! We hadden een hard sleeper bedje gereserveerd waar we de hele reis in hebben liggen stinken. Chinees formaat, desalniettemin redelijk confortabel! De volgende ochtend zijn we dan ook fris en fruitig aangekomen in Guilin! We merkten dat het klimaat meteen een stuk aangenamer was zodat we onze chinese xxxl winterjassen weer in onze kast konden opbergen. De temperatuur lag er rond de 22 graden met een mooi stralend zonnetje.

Op het station hebben we een groep backpackers leren kennen! 5 Personen met alle 5 een compleet ander uiterlijk! Een blonde meid, een kabouter, bob marley, een reus en iemand met ADHD (nog erger dan Rens soms is)! Onze bijbel, de lonely-planet, liet ons hier een beetje in de steek... Maar dankzij "de fellowship" hebben we een goed hostel weten te vinden! In de stad was behalve veel winkelcentra, een avondmarkt en een veel belovend stadspark niet heel veel cultuur op te snuiven! Dus, hebben we het maar op een zuipen gezet en zijn op een gegevn moment in een verlaten discotheek beland! Rens heeft met zn zatte kop al zn charmes in de strijd gegooid en gevraagd of ze niet op zoek waren naar een dj! Hierop werd vrij enthousiast gereageerd en hij mocht de volgende avond aantreden! De volgende morgen realiseerde hij zich dat het best wat tijd en moeite kost om zijn muziek net een snelheid van 5 kb/s van internet te halen, aangezien hij zijn cd-map netjes thuis had achtergelaten :S Die middag was Rens volgens afspraak naar de club gegaan voor het een en ander te bespreken. Het eerste wat hem gevraagd werd of hij coke wilde gebruiken. Hierdoor was hij in 1 keer een stuk minder enthousiast over z'n optreden en heeft hij het aanbod netjes afgeslagen... Reactie, we konden die avond op kosten van de baas een aantal biertjes komen nuttigen!

Diezelfde dag hebben we een aantal (stapelgekke) meiden leren kennen uit Birmingham. Zij waren bereid om met ons karaoke te gaan zingen en daarna een biertje te gaan doen in de club. Helaas waren alle karaoke-zalen bezet en zijn we redelijk vroeg begonnen met feesten... In de club hadden we al snel contact met een stel locals. Het werden er al snel meer. Dit heeft geleid tot paaldanssessies, gratis drank, polonaise door een volle zaak en tot slot... jaja... een foodfight met een cake van een jarige chinese meid!! Met als gevolg dat koen 3 dagen nodig heeft gehad om de baard uit z'n baard te kammen! Dit alles gebeurde onder toezicht van enkele portiers die het allemaal geweldig bleken te vinden! Als klap op de vuurpijl heeft Rens nog een aantal plaatjes gedraaid om het feest tot een goed einde te brengen! De volgende dag zijn we met team Birmingham naar Yangshuo vertrokken. De dames wisten in eerste instantie niet wat hun volgende bestemming zou zijn, maar na het gooien van een dobbelsteen zijn ze met ons meegegaan naar Yangshuo, met als gevolg dat wij met hen mee moesten naar Shanghai!

Yangshuo een dorpje waar veel backpackers een aantal dagen of weken genieten van de omgeveing en lekker relaxen en niksdoen! Dat is wat we daar ondermeer gedaan hebben. Lekker ontspannen illegale dvdtjes kijken, fietsen en drankspelletjes :S Yangshuo heeft eigenlijk maar 1 grote hoofdstraat waar zich alle activiteiten afspelen. Het is ook 1 grote toeristische chinese bende, omdat er zoveel westerse backpackers zijn, is het voor menig chinees die nog nooit een westerling heeft gezien een kans om ze hier te ontmoeten. Gevolg een stuk of 15 scholen die engels lessen aanbieden voor chinesen door westerlingen. Dus nadat we al die kwijlende chinese blikken zat waren zijn we deze ontvlucht met onze gehuurde tandem :D. Fietsend over zandpaadjes, langs sinaasappel plantages en smalle kabbelende riviertjes waar bamboo-rafts op en aan vaarden, hebben we de omgeving verkend. Niet ver van het dorpje lag Moonhill, een 400 meter hoge lime-stone rots met een maanvormig gat erin. Deze hebben we beklommen tot aan de top. Het uitzicht was echt schitterend (zie filmpje) We dachten dat de tiger leaping gorge een mooi uitzicht bood, dit brak alle records!! Op onze laatste dag hebben we nog een soort van triatlon gedaan. 30 kilometer gefiets, 3 uur gelopen en met een bamboo-raftje over het water lekker ontspannen terug naar het dorpje. Aangezien onze planning voor deze dag niet optimaal was, laat vertrokken door een kleine kater, moesten we onze weg van 30 kilometer in het donker zonder straatverlichting terugvinden. Gezien het rijgedrag van de Chinezen was dit een mooie ervaring!

Next destination: Shanghai!
Totaal niet volgens plan zaten we alweer 3 weken in China. Het zat er dus aan te komen dat we Vietnam, waarvan ons visum op 5 november inging en afliep op 5 december, zouden missen! Maar goed, niks aan te doen, vinden wel een oplossing. Shanghai is een stad met veel gezichten! Dit stadje, dat de afgelopen 15 jaar letterlijk uit de grond is gestampt, bevat 20 miljoen inwoners en is daarmee de grootste stad in China. Het heeft werkelijk alles wat je je maar kan wensen! Behalve dat er op elke hoek van de straat een Mac en een Starbucks te vinden is heeft het nog een historisch centrum ook! Maar, over het algemeen zie je wolkenkrabbers, reuzachtige shoppingmalls en nieuwbouwprojecten overal waar je kijkt, staat of gaat! Onze gedachten hadden allebei hetzelfde idee, "ik wil dit van bovenaf zien!!!" In het "Manhattan" van de stad staat, omringd door futuristische gebouwen, een 468 meter hoge toren en is daarmee de hoogste toren in Azie. Deze zou je kunnen beklimmen tegen betaling van een hoop euries. Daar hadden we geen zin in, dus, wat wij hebben gedaan... een mooi gebouw uitgezocht op een mooie locatie, lift naar de hoogste etage gepakt, paar brandtrapjes omhoog geklommen via de nooduitgang en vanaf het dak de skyline bekeken! Echt schitterend! Het gevolg hiervan is te zien op het filmpje dat we hebben toegevoegd :D, maar na dit uitzicht zijn we ook vriendelijk door de portier naar de deur gewezen. Verder hebben we nog een drietal uren met chinezen staan vertellen in de English corner in het park, "mensen die hun engels proberen te verbeteren", maar jij bent weer een grote attractie en er staan 20 tot 30 man om je heen die ademloos je aan te lopen gapen. Toch zeker een paar hele interessante gesprekken gehad. Verder ook nog een drankje gedaan in een draaiende futuristische ufo bovenop het radison-hotel en teveel geld uitgegeven aan Burgerking.

China heeft al onze verwachtingen overtroffen! Op het eerste gezicht zijn het asociale mensen die de hele dag op de grond lopen te spugen en het lijkt of ze constant op elkaar lopen te schreeuwen en schelden. In het verkeer zijn ze ook geen heer! Zoals in het vorige bericht al is vermeld geldt er het recht van de sterkste en als je niet uitwijkt zullen ze er met hun getoeter wel voor zorgen! Maar toch, na wat gesprekken te hebben gehad met enkele locals zijn we erachter gekomen dat het erg behulpzame, aardige vriendelijke mensen zijn. Dit is een land waar we zeker in de toekomst nog een keer zullen terugkomen, misschien voor een baan of voor een rondreis.

Omdat ons visum van China bijna was verlopen hebben we Shanghai met pijn in ons hart verlaten en zijn we met de sneltrein (21 uur) naar Hongkong uitgeweken!

Hongkong!
Op het eerste gezicht een doolhof! Overal verkeer, wegen onder straten door, over straten heen, ferries van het ene naar het andere eiland en nog meer wolkenkrabbers dan dat we in Shanghai hadden gezien! Op het eerste oog leek de stad nog meer westers dan Shanghai! Prada, Gucci, D&G, zie je vrijwel in elk winkelcentrum! De duurste autos rijden door de straten en voor een biertje wordt gemiddeld 6 euro gerekend! Niet echt weggelegd voor ons budget! Maar aan de hand van onze bijbel "de planet" hebben we ons hier goed weten te redden!

Positief is, dat we aan de zee zitten, die we de afgelopen 2 maanden nog niet hebben gezien!! Het eerste wat we gedaan hebben na het zoeken naar een relatief goedkoop hostel was een ferry pakken naar het eiland Lantau! Door het sub-tropische klimaat konden we eindelijk weer in onze korte broek met t-shirtje lopen. Over het eiland liep een trail die we hebben bewandeld. Helaas kan je bovenop de berg niets van Hong Kong city zien omdat het smog gehalte erg hoog is en daardoor het uitzicht bederft. Tijdens onze wandeling kwamen we 2 nederlandse meisjes tegen die ons vertelden dat er de volgende dag bij hun in de buurt in een cafetje Ajax-Nac zou worden uitgezonden! Enorm gevleid hebben we de volgende dag, na 2 een zoektocht van bijna 2 uur met de metro, bus en te voet, de bestemming gevonden! Wat bleek, geen nederlands voetbal!! Alle moeite voor niets! Wel zat er een kerel waarmee we in gesprek raakten. Later op de avond bleek dat hij een semi-professioneel golfer, een stuntman in de film Who am I met Jacky Chan en een enorm Liverpool fan was! Hij nodigde ons uit voor een biertje in zijn appartement met uitzicht op zee. Hij vertelde over z'n 10 autos en zijn vastgoedbeleggingen. Kortom, hij noemde zichzelf "filthy rich"...

Enkele dagen geleden zaten we nog met onze handen in het haar! Ons plan was om naar Vietnam te gaan... We hebben geen visum meer voor China, dus de enige optie is vliegen vanuit Hong Kong. Daarnaast zou ons visum van Vietnam binnen enkele dagen verlopen. Aangezien het vrij lastig was om een visum te verkrijgen, wilden we de gok niet nemen of we het terplekke binnen een dag konden verlengen. Tickets voor diverse bestemmingen vanuit Hong Kong zijn enorm duur! Ons hele plan moest dus weer es drastig worden geweizigd (zoals wel vaker tijdens onze trip)! Gelukkig vonden we ergens in een hoekje van onze planet dat Shenzhen (een stad naast Hong Kong) een speciale economische zone is. Van daaruit hebben we een vlucht met AirAsia geboekt naar Kota Kinabalu op het eiland Borneo in Maleisie! Waar we onze reis wilden eindigen, gaan we nu beginnen aan onze reis noordwaarts richting Thailand, Cambodja en Vietnam. Tenminste dat is de planning...

Vandaag zijn we begonnen aan onze 4 daagse PADI duikcursus hier op Borneo. Gisteren hebben we al een voorproefje gehad op een van de eilanden uit de kust waar we talloze vissen hebben gezien tijdens het snorkelen in het helder blauwe water.

Oh ja, Rens heeft een gloednieuw jochie gevonden waar hij op dit moment mee samen reist. Hij heeft de kerstman verruild voor deze vriendelijke vriend! Het heeft hem wel een weddenschap gekost, wat betekend dat z'n haren gemilimeterd gaan worden!

We gaan het voor nu hierbij laten! Meer verhalen volgen zo snel mogelijk! Super bedankt voor al jullie reacties!! Natuurlijk verwachten we er nog veel meer! Geniet van de fotos en de videos die we zullen toevoegen aan dit bericht!

Heel veel Groetjes en een dikke kus!

KOEN en RENS

• 06 December 2007 - 18:41

Floor:

Sprakeloosss jongens!!!
    vind de manier waarop jullie schrijven ook echt heerlijk... ik vind het echt zoo stoer de manier waarop jullie uitdagingen aangrijpen!
    en koen ik mis je mop! vind t erg leuk om te zien dat je mn polsbandje draagt :)
    Kan niet wachten tot ik je weer je kan knuffelen!
    Dikke kus van Floor

• 06 December 2007 - 19:44

Materazzi:

Wat een indrukwekkende verhalen, petje af heren! Ongelooflijk, ik dacht dat ik zelf ook redelijk wat avonturen beleef in Ecuador (en vanaf morgen ook in Costa Rica en Nicaragua), maar jullie overtreffen alle verwachtingen. Zou zeggen, ga zo door, en als het even uitkomt, pak het vliegtuig naar Costa Rica, dan drinken we daar een biertje aan het strand!
    Chao Materazzi

• 07 December 2007 - 08:58

Roelandzelf:

Hey neef, met zo'n baard kun je Afghanistan misschien ook nog in de planning opnemen en daar een leuke Al-K knutselworkshop of overlevingsclinic volgen of zo.

In ieder geval wel goed om te zien dat julie het naar je zin lijken te hebben. Sjiek gek!

Tschüss und viel Spass

• 07 December 2007 - 17:41

Boris:

Drukker dan Rens :S? Dat kan niet! Amusez vous!

• 07 December 2007 - 17:59

Chantal:

Ik vind t echt heerlijk om jullie verhalen te lezen! Wat jullie daar allemaal meemaken, en die dingen die jullie "gewoon" ff doen, echt super!! En ook de filmpjes..... ik lees jullie verhaal echt in een keer uit... zo interessant vind ik t!
    Ik zal jullie bij deze dan ook maar alvast fijne feestdagen wensen.. Ik ben s benieuwd hoe jullie dat gaan vieren, en ook de jaarwisseling :p. Have fun!

xx Chantal

• 08 December 2007 - 15:11

Sanne:

hahaha geweldig!!!!
    meer kan ik er neit over zeggen:D
    xxxxxxxxxxxxxx

• 08 December 2007 - 19:25

Sjoesie:

Dudes,

Volgens mij hebben jullie 't echt mega naar je zin. Lekker schrijfstijl trouwens. Aan het solliciteren naar een baantje als collega van mij;)
    En dan nu de MVV-update: ADO-MVV: gestaakt bij 0-3(!) omdat het licht uitviel. Maandag of disndag wordt beslist of de resterende minuten worden uitgespeeld of dat de stand als eindstand aangemerkt wordt. Als dit zo is, staat MVV 2e op de algemene ranglijst en gedeeld eerste, alleen heeft RKC een beter doelsaldo. IN de vierde periode zouden ze dan eerste staan.
    YEAH!

Enjoy!

cheers mates

• 09 December 2007 - 09:23

Janneke:

Selamat pagi Rens en Koen!

Ik was al een beetje jaloers op al jullie reisavonturen tot nu toe ;), maar nu ik lees dat jullie op Borneo zitten...! Aah! Wat een paradijsje lijkt me dat! Rens, nu heb je denk ik eindelijk een mooi plekje gevonden om 's avonds sterren te gaan loeren nietwaar? hihi. Hoop je binnenkort even op MSN te spreken, ben toch benieuwd wat je van het gedichtje van Sinterklaas vond!

Veel groetjes,
    Janneke

• 09 December 2007 - 13:11

Frenske :

Ik ben trots op jullie! Als k jullie was zou k mer n sjoen pekske in azie aanschaffen, voor de carnaval hier in Sydney, want jullie snappen wel dat dat dulle boel moet worden he!!!!

Tot snel onder t genot van een koude Corona!

xx Frank

• 10 December 2007 - 11:45

Toke:

Sjerakies!

ik veeg as we speak de tranen weg na het lezen van jullie meer dan hilarische verhaal;) De filmpjes zijn trouwens ook legendarisch. Koen in een luchtbel werkt aanstekelijker dan een Cliniclown:p Veel plezier nog!

grtz,

Toke

• 11 December 2007 - 08:19

Roelandzelf:

Hey mannen,

Die PADI-cursus kan nog goed van pas komen als jullie Australië (Great Barrier Reef bij Queensland) nog op het programma hebben.

• 12 December 2007 - 09:32

Mark En Susan:

Mannen, wat 'n schitterende avonturen, verhalen en filmpjes... En nu weer lekker verder..perfect toch! Geniet van het duiken, het is echt super! En draai je kraantje goed open, voordat je het water in springt!!;)...enne neem maar eens een banaan mee in het water, zorgt voor leuke effecten!!!

• 12 December 2007 - 13:28

Maria :

Hallo jongens,
    Ton en ik genieten van jullie reisverslagen, ongelooflijk goed. Koen natuurlijk mist jouw "favoriete" tantje je. Jullie verslag lezend ga ik af en toe ruim 50 jaar terug in de tijd, voor jullie momenteel realiteit. Jongens blijf schrijven, wij blijven lezen.
    Alvast gezellige kerstdagen en een spetterende jaarwisseling.

• 13 December 2007 - 20:05

Sjoesie:

Om jullie ook op de hoogte te houden van de vorderingen hier: heb eindelijk mijn rijbewijs te pakken!

cheers mates

• 18 December 2007 - 08:46

Esmé:

Wauw echt.. jullie verhalen zijn super! Ik waan me echt in een andere wereld tijdens het lezen. Waiting for the next story..
    kus Esmé

• 25 December 2007 - 17:14

Charlotte Fisser:

ik lees nu pas jullie bericht, maar echt geweldig! de foto's zijn ook erg amusant ;) Van de laatste foto kan ik vernemen dat je baard eraf is? blijft de snor?
    hele dikke kus!

• 31 December 2007 - 17:34

Neef Freek:

Hey amigos, leuke stukkies

Mag wel wat Williebrod Frequenter : D

Hier alles flex, Psv herfstkampioen, Willem H 9 jaar aan de hartbewaking, nieuwjaarsduik gaat door, Melbourne vierde inmiddels O&N bij 41 graden, Perez terug naar wankel Ajax.

Zalig uiteinde.
    Kus