Strand, dolfijnen, kangaroes en surfen! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Koen en Rens - WaarBenJij.nu Strand, dolfijnen, kangaroes en surfen! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Koen en Rens - WaarBenJij.nu

Strand, dolfijnen, kangaroes en surfen!

Door: Rens

Blijf op de hoogte en volg Koen en Rens

13 Maart 2008 | Australië, Melbourne

De zomer hier in Sydney is inmiddels alweer overgegaan in de herfst. Gelukkig betekent dit niet dat er hevige wind opsteekt en de regen met bakken uit de lucht komt. Nu moet ik er wel ff bij zeggen dat de afgelopen zomer de slechtste zomer is geweest sinds 1956. Sydney had deze zomer 50% meer regen dan voorgaande jaren. Veel Australiers klagen over het weer en terrasjes en cafes zijn draaien stukken minder omzet dan anders. Desalnietemin is het nog steeds aangenaam weer en fluctueert de temperatuur zo tussen de 21 en 30 graden. Ik heb in ieder geval nog geen jas of trui hoeven aanschaffen!

Ik zit hier nu alweer zo’n 7 weken en heb Sydney toch al aardig onder knie. Het is een drukke stad waar de welvarendheid vanaf straalt. Vooral in het business district rondom darling harbour en het opera house is dit goed te zien. Dure auto’s, luxe restaurants, champagne en oesterbarretjes en luxe cruiseschepen zijn hier zeker niet zeldzaam. Het is de grootste stad van Australie, maar Melbourne is hard opweg om dat record te verbreken. Er heerst dan ook een behoorlijke rivaliteit tussen beide steden. Over het algemeen zijn de mensen hier allemaal erg relaxt en ligt de gemiddelde arbeidsproductiviteit per werknemer een stuk lager dan in Nederland. No worries mate… is het motto dat elke Australier hier zo’n beetje 20 keer op een dag in de bek neemt. Mijn dagelijkse leven hier heb ik daar dan ook op aangepast. Overdag lekker genieten van de zon en het strand en ‘s avonds gezellig tijdens het werken de duitse variant van Beppie’s “sierra madre” zingen! Ook in de Lowenbrau Bierkeller heb ik het al aardig naar mn zin en heb ik mn plekje weten te vinden.

Een paar weken terug hebben we met een groepje uit huis een lang weekend geboekt in een surfcamp 500 kilometer ten noorden van Sydney in de buurt van Byron Bay. Op vrijdag avond zouden we met een busje worden opgepikt ergens midden in de stad. We waren wat aan de late kant en het scheelde niks of ze waren er zonder ons vandoor gegaan. In het busje werd de sfeer voor de aankomende 3 dagen al gauw duidelijk. De blonde surfdudes hadden op de heenweg al behoorlijk wat bier en wijn ingeslagen voor de 3 uur durende reis. Eenmaal aangekomen in het kamp hadden we hem dus al behoorlijk hangen! Dag 2 stond geheel in het teken van surfen. Helaas had er de dagen ervoor een storm gewoed op zee. Hierdoor waren de golven behoorlijk hoog en klapten met een rotvaart om! Het gevolg hiervan was dat ik een keertje of 10 in een wasmachine door de golf werd meegesleurd. Het waren niet echt golfjes die rustig voortkabbelden waarop je het makkelijk kon leren. Dezelfde dag hebben we zelfs nog een groep dolfijnen 20 meter van ons vandaan gespot en sprongen de tonijnen naast je uit het water omhoog terwijl je ligt te wachten op de perfecte golf! Voor het avondprogramma stond een poolparty gepland met sangria en bier. Ik hoef jullie waarschijnlijk niet te vertellen hoe dat is afgelopen… In ieder geval rinkelde de wekker de volgende ochtend weer om 7 uur… Dag 3 was een stralende dag met veel zon en een lekker briesje. Het strand waar we heen gingen was echt schitterend. Een mooie baai met een hagelwit strand, helderblauw water en rotsen aan weers kanten. De golven waren niet hoog en volgden elkaar geleidelijk achter elkaar op. Met andere woorden, de condities waren optimaal voor groentjes zoals ik! Op het einde van de dag kon ik dan ook eindelijk op een board blijven staan en een golf helemaal tot aan het strand uitsurfen. Wat een kick geeft dat zeg!!

Sinds vorige week heb ik Melbourne en omgeving verkend. Vanuit Sydney ben ik samen met Frank naar Melbourne gevlogen. Vliegen is hier trouwens goedkoper dan reizen met de trein of met de bus… In Melbourne hadden we afgesproken met 2 dames (Janneke en Mieke) uit Brabant waarmee we samen onze trip zouden maken. Op de luchthaven bij Hertz een auto gehuurd en 10 minuten later waren we klaar voor onze tocht van bijna 1700 kilometers. Het weer zat goed mee! Volop zon, dus, raampjes open, zonnebril op, touren over verlaten wegen en op de achtergrond roadtrippin’ van de Peppers! Ideaal! Eenmaal in het centrum van Melbourne aangekomen stond team Brabant al op ons te wachten. Die middag hebben we een korte sightseeing gedaan door Melbourne waarbij we onder andere bij het tennis court van het Australian Open zijn geweest. Ik kreeg het idee dat Melbourne een stuk relaxter en georganiseerder is dan Sydney. Vervolgens onze biezen weer gepakt en richting Phillip Island gereden waar we voor zonsondergang de pinguins uit zee wilden zien komen. Mooie ervaring om te zien hoe zo’n groepje van 12-15 volgevreten pinguins van zo’n 30 cm hoog heel voorzichtig het land betreedt, eerst 5 minuten om zich heen kijken en dan als een gek naar hun schuilplaats in de duinen sprint. Het zijn echt schijters, want als er eentje bang wordt en terug de zee in rent, zie je ze allemaal ineens omdraaien en achter hem aan terug de zee inrennen.

Diezelfde avond nog was de bedoeling om ongeveer 300 km westelijker rijden zodat we ‘s morgensvroeg meteen aan onze 2 daagse tocht over de great ocean road konden beginnen. De great ocean road is een 270 kilometer lange weg langs de kust van Zuid Australie, die is gebouwd als herdenking aan de eerste wereld oorlog. De weg gaat langs stijle Bergen en afgronden met een schitterend uitzicht op de kliffen en baaien van de zee. Het doel was alles zo low budget mogelijk te houden, dus hebben we ‘s nachts onze tent ergens in een bos opgezet en daar de nacht doorgebracht. Ook de volgende ochtend beloofde weer een stralende dag te worden. De weg was werkelijk schitterend na elke 5 km was er wel weer een vuurtoren, een mooie rockformatie of een
Ander uitkijkpunt wat werkelijk schitterend was! De dag werd afgesloten met een bezoek aan het juweeltje van de “road”. De 12 apostelen, een aantal zandstenen rotsen die net uit de kust in zee staan. Helaas zijn er al een para omgegaan door erosie. Deze route heeft ons 2 dagen bezig gehouden en ook hier hebben we ‘s avonds leer lekker ons tentje ergens onder de sterren opgezet en onder het genot van een glaasje rose, gesmuld van Frank’s bbq specialiteiten. De laatste dag was bestemd voor “the Grampians NP”. De weg erheen was levensgevaarlijk! We vertrokken tegen het avonduur richting het binnenland van Victoria waar ons volgende schouwspel op ons stond te wachten. Niet wetende dat kangoroes, koalas, konijnen, wallebi’s, emu’s en ander gedierte snachts het actiefs zijn. Hierdoor konden we op de snelweg (voor onze eigen veiligheid) niet harder rijden dan 50 kilometer per uur. De kangaroes steken gewoon wild de weg over en je moet echt oppassen dat je er geen raakt! Gelukkig is alles goed gegaan totdat Janneke een zielig klein konijntje overreed (met voor en achterwiel!). Toen waren de rapen gaaren hadden de dames alvast voor zichzelf besloten dat ze toch liever niet in het tentje wilden liggen tussen al die beesten en wel in de auto bleven slapen. Het gevolg hiervan was dat we onze tent zo’n beetje midden op een rotonde, dicht bij een stadje, hadden opgezet waar geen wild te bekennen was.

Het national park the Grampians was ook weer een lust voor het oog. Schitterende rotsformaties met uitzichten over de hele provincie Victoria, grote watervallen en een oud regenwoud. Op sommige plekken zijn zelf oude rotsschilderingen van Aboriganals te zien die er vroeger hebben geleefd en gejaagd. Helaas was dit alweer onze laatste activiteit van onze reis en moisten we weer terug naar de luchthaven in Melbourne 300 kilometer verderop.

Mijn plannen voor Australie zijn al menig maal gewijzigd. De bedoeling was even een paar maanden te werken en dan omhoog te reizen richting het noorden via de oostkust. Van deze route had ik erg hoge verwachtingen, maar al snel bleek dat dit de commerciele route is die elke backpacker hier in Oz doet. Dit is toch niet helemaal waarvoor ik naar Oz ben gekomen. Zoveel mogelijk drinken en chillen op het strand staat bij de meesten hoog in het vaandel. Mijn voorkeur gaat toch meer uit ricting het zuiden het westen en de Outback. Dit zijn de minder toeristische routes waarvan ik denk het meeste van de echte Ozzies te weten te komen. Voor mezelf had ik een paar doelstellingen gesteld wat ik hier allemaal wilde doen en zien. Australie is ongeveer net zo groot als Europa en ook zeker niet minder duur! Al snel was mn plannetje dus in duigen gevallen. Uiteindelijk heb ik besloten om mn basis in Sydney te laten en van hieruit uitstapjes te maken naar de plekken die ik graag zou willen zien. Zo kan ik mn baantje aanhouden en als ik weer wat gespaard heb kan ik de volgend tocht ondernemen. Zo ben ik net terug van een roadtrip door Zuid- Australie en staat in april Tasmanie op het programma!

Koen en ik blijven jullie op de hoogte houden van onze avonturen! Onze site zit inmiddels alweer helemaal vol en zijn we geneigd onze fotos op hyves te plaatsen. Jullie kunnen deze bekijken via http://rensramakers.hyves.nl Bedankt alvast voor jullie interesse en vele leuke reacties op onze site! We keep in touch!

Veel groetjes!

Rens

  • 13 Maart 2008 - 06:50

    Frank:

    Rens is goed bezig in Sydney :)

    Cheers mate!

  • 13 Maart 2008 - 09:20

    Michelle:

    Klinkt helemaal goed. geniet lekker van de zon, zee en het Ozzy bestaan. Chill!

    Kben helemaal jaloers. Hier is een weeralarm door de storm en regen enzo...:-(

    Kus

  • 13 Maart 2008 - 12:30

    Corrie En Frans:

    Hoi Rens
    Mooi dat je de route neemt die niet zo toeristisch is, zo zie en kom je meer te weten over de omgeving. Surfen op zee lijkt me wel heel moeilijk.
    Succes
    Groetjes Corrie en Frans

  • 13 Maart 2008 - 14:54

    Batsweffelke:

    Meh jong,

    Veur miech weurt t mer weer un weekendsje blanckebergen ;).

    latex

  • 14 Maart 2008 - 14:49

    Chantal:

    Heej Rens,
    Dat klinkt super daar in Australië! De 12 apostelen, daar heb ik van gehoord, en ik geloof best dat het super mooi is om die in het echt te zien. De hele route, zoals je die beschrijft, lijk me ook echt super mooi om te zien. Kon me er al iets bij voorstellen......
    Je nieuwe plannen klinken goed! Dus ik zou zeggen geniet van al dat moois dat je daar ziet, en pas op dat je dit straks niet gaat missen :p (ik ken mensen die australië misten nadat ze er 1x waren geweest...).
    Geniet ervan!
    x

  • 14 Maart 2008 - 20:41

    Janneke:

    Haha echt grappig hoe blij de kids zijn met een kaartje! Toppie, thanks :D.

    Heb je Janneke, net als deze Janneke, ook zo verschrikkelijk laten schrikken in haar tentje, net toen ze ff lekker een dutje aan het doen was terwijl jullie naar de watervallen aan het kijken waren?!?!?! Haha, je had me toen behoorlijk te pakken!
    Maar het klinkt allemaal erg goed! Fijn zo! En nu nog wat foto's op je hyves zodat we helemaal jaloers kunnen worden!

    xxx Janneke

  • 16 Maart 2008 - 00:07

    Sjoesie Natuurlijk:

    Fortuna-MVV: 0-7 yeah baby!!!!

  • 16 Maart 2008 - 09:29

    Mark:

    Hey surf dude! Net de foto's gezien, ziet er eruuuug goed uit daarzo! Wordt komende zomer surflessen aan de west-kust van Frankrijk?!!?!?:)
    Alvast super vele plezier in Tasmanie, toch een soort stukje Kiwi-land. Trouwens nog geen rugby wedstrijd The wallabies-all blacks geweest?!
    Gr, Mark.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Koen en Rens

Tripje voor 10 maanden in de richting van Thailand, Laos, Cambodja, Maleisië, Singapore, Australië en Nieuw-Zeeland!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 46418

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2007 - 02 Oktober 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: